مبانی نظری و پیشینه گردشگری الکترونیکی

مبانی نظری و پیشینه گردشگری الکترونیکی
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۲۸ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۶۸

مبانی نظری و پیشینه گردشگری الکترونیکی

فروشنده فایل

کد کاربری ۱۴۶۳۶

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

گردشگری الکترونیک [۱]

گردشگری الکترونیک را می توان مؤلفه ای اساسی و از انواع گردشگری همگام با تکنولوژی اطلاعات به شمار آورد که حداکثر دو دهه از ظهور آن نمی گذرد. (بمانیان و همکاران؛۱۳۸۷: ۷۳) گردشگری الکترونیک به معنای کاربرد کسب و کار الکترونیکی در مسافرت و گردشگری و به مفهوم دیجیتالی شدن همه فرایندها و زنجیره ی ارزش در گردشگری (مسافرت، مهمان پذیری و فروش غذا و مانند آن ) است. (کاظمی و همکاران؛ ۱۳۸۴ : ۶۸ ) از بعد عملی گردشگری الکترونیکی عبارت از فن تلفیق روش های کسب و کارهای الکترونیکی و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری برای ارائه خدمات مورد نیاز گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر است. در واقع گردشگری الکترونیک، ارائه ی الکترونیکی تمامی خدماتی است که در گذشته گردشگران به صورت سنتی از آنها استفاده می کردند. گردشگری الکترونیک، همچنین به مجموعه ای از پایگاه های اینترنتی )دولتی و خصوصی( و استانداردها و پروتکل های خاص اطلاق می شود که با تولید و بازنشر اطلاعات در فرمت های مختلف از قبیل متن، تصویر، کاتالوگ و بروشور، تیزرهای تبلیغاتی و حتی خدماتی از قبیل رزرو هتل و خرید الکترونیکی معنا می یابد.

یک گردشگر هنگامی که به یک سایت گردشگری الکترونیک وارد می شود، تنها از طریق همان سایت و با برخورد با یک استاندارد خاص مورد استفاده در سایت کار کرده اما تمامی خدمات مورد نیاز خود را دریافت می کند. به این معنا گردشگر نیازی ندارد که هر یک از سرویس های مورد نظر خود را از طریق یک سایت مجزا به واسطه ی کاربری جدید مرتفع کند، بلکه تمامی سرویس های مورد نیاز را از طریق یک سایت مشترک و به واسطه ی کاربری یکسان دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز خود را ساده تر به دست می آورد. به واسطه ی این فناوری، گردشگر با مراجعه به یک سایت معتبر گردشگری الکترونیک همه سرویس های مورد نیاز برای سفر خویش را دریافت کرده و با کیفیت،سرعت و قیمت مناسب به خواسته های خود دست می یابد. سرویس هایی که در گردشگری الکترونیک مرسوم هستند عبارتند از :

– اطلاع رسانی شفاف، دقیق و معتبر

– انجام کلیه ی تشریفات اخذ ویزا

– رزرو هتل ها و مراکز تفریحی سیاحتی

– رزرو و اجاره ی وسایل نقلیه

– اخذ بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار و مانند آن

– خرید برنامه های سفر و تورهای مختلف

اجزای گردشگری الکترونیکی درجات مختلفی دارد که می تواند از ساده ترین کارها مانند دریافت کاتالوگ یک منطقه ی توریستی و یا خرید الکترونیکی بلیت شروع شود و تا سفری در دنیای مجازی ادامه یابد. به تقریب تمام کارهایی که برای یک سفر نیاز است را می توان به صورت الکترونیکی انجام داد، مانند گرفتن ویزا از یک سفارتخانه ی خارجی که به آن رویداد الکترونیکی می گویند. ویزای الکترونیکی یکی از سرویس های بسیار مشهور در زمینه گردشگری الکترونیکی است و کشورهایی که خدمات ویزا را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند، آن را یکی از شاخص های پیشرفت خود در زمینه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیکی می دانند. در این میان عرضه کنندگان محصول گردشگری تحت تأثیر تقاضای گردشگری با گرایش به استفاده از فناوری های جدید به عرضه ی محصول گردشگری می پردازند .)حسنی ؛ ۱۳۸۸ : ۱۰۰ )

[۱] E-Tourism – Electronic Tourism

[۲] Law & Cheung

[۳] Chang & Wong

[۴] Musante , Bojanic & Zhang

[۵] Maswera , Edwards & Dawson

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *